Misschien meer dan enig ander communicatieformat sinds de komst van Internet, zijn weblogs – of ‘blogs’ – aangekondigd als revolutie in de massacommunicatie. Voor de groep communicatieprofessionals betekent dit dat ze via blogs beter naar hun publiek kunnen luisteren en het op nieuwe manieren kunnen bereiken. In een tweetal artikelen, een vrije bewerking van de quick guide “Introduction to Blogs”, wordt uitgelegd hoe blogs in het nieuwe medialandschap passen en hoe communicatieprofessionals, zodra ze de regels van het spel begrijpen, ze niet alleen als promotieplatform maar ook als middel voor een conversatie met publiek en klanten kunnen gebruiken. Vandaag deel 1 van Bloggen voor beginnners.
Populariteit van blogs
Technisch gezien verschillen blogs niet van elke andere website op internet. Zij bestaan alleen online, kunnen met reclame werken en zijn ontworpen voor een doelgroep – of het grote publiek of een specifieke doelgroep. De populariteit van blogs is hoofdzakelijk toe te schrijven aan een viertal factoren:
- Veel partijen bieden gratis blogservices aan. Er zijn verschillende populaire blogaanbieders actief, zoals Blogger (een Google-dochter), Bloglines (recent door AskJeeves overgenomen) en LiveJournal (van SixApart) die de basis functionaliteit gratis aanbieden en een maandelijkse bedrag vragen voor extra faciliteiten. Sinds afgelopen december is ook Microsoft actief in deze markt met MSN Spaces. Specifiek voor de Nederlandse markt kennen we het grote Web-log.nl (van Ilse Media) en andere (kleinere) aanbieders als Blog.nl,>Mijneigenweblog, BNN.nl, punt.nl,>Toplog.nl, Blogshot.nl,>20six en Blogeiland.nl.>De Volkskrant voorop) en ook de jacht op de doelgroep vrouwen (zie Libelle) is nu geopend. Het lijkt een kwestie van tijd voordat aanbieders zich ook professioneel gaan richten op kinderen (zoeken via Google levert vooralsnog slechts dit op) en ouderen (zie bijvoorbeeld het Belgische SeniorenNet Blogs).
- Blogs bieden een podium aan iedereen die vindt dat zijn stem niet in de traditionele (massa-)media wordt gehoord. Blogs maken het mogelijk dat iedereen van de ene op de andere dag een micro-uitgever wordt.
- Blogs maken het mogelijk om op elk gewenst moment content te plaatsen, zonder dat daar een eindredacteur of specialistische kennis over publiceren op het web bij te pas komt. Het laagdrempelige karakter van blogs geeft hen een hefboomwerking bij het oppakken van het laatste nieuws en het onmiddellijk doorvertalen ervan in verhalen met eigen nieuwe invalshoeken en eigen onderzoek. De meest populairste blogs zijn veelal die blogs die vaak worden bijgewerkt.
- Er is een sterk communitygevoel onder blogschrijvers en -bezoekers. Omdat de meeste blogs niet door een redactieraad of een corporate belang worden gestuurd, zien bezoekers ze als een plek waar je de onverbloemde waarheid kunt vinden. Zij waarderen de transparantie die blogs hebben. In tegenstelling tot de traditionele media, waar alle energie erop gericht lijkt om bezoekers op de eigen site te houden, bloeien blogs juist door het posten van links naar andere interessante plaatsen, zelfs naar andere blogs die hetzelfde onderwerp bespreken. De bezoekers van een blog hebben onmiddellijk toegang tot een brede waaier van opinies en stijlen.
Soorten blogs
Als we kijken naar de verschillende typen blogs, dan zien we vier soorten:
- Persoonlijke blogs die zich op een passie of een hobby concentreren. Veel mensen beginnen een blog om hun persoonlijke mening te geven of hun interesses en kennis met anderen te delen. Deze types van blogs kunnen van invloed zin op bijvoorbeeld het imago van een bedrijf, in feite hebben we het dan over de hedendaagse versie van “mond tot mond”. Bij Web-log.nl zitten er rond de 150.000 (zie ook hun lijsten).
- Onderwerp of branchegerelateerde blogs zijn misschien wel het meest invloedrijke type, ze dekken een breed gebied af van actualiteiten van nieuwsfeiten en onthullingen (GeenStijl), via marketing (Marketingfacts.nl), mediaonderzoeken (Mediaonderzoek.nl) en mobiel (Mobilecowboys) tot aan startende ondernemers (Startblog.nl), beleggers (Blikopdebeurs.com), autoliefhebbers (Autoblog.nl) en games (Games.blogo.nl). Deze bloggers zijn vaak erkende deskundigen in het specifieke gebied waarin ze werken en hebben een vast publiek. Feedo, Feeds4all.com en Startlog.nl bieden handige rubrieksindelingen voor deze groep blogs.
- Door publicaties gesponsorde blogs nemen handoverhand toe omdat de traditionele media op de rijdende trein springen. Een toenemend aantal kranten (bijvoorbeeld NRC Handelsblad), tijdschriften (zoals Quote met Quotenet) en zelfs televisie- (zie onder meer Talpa en radiostations (nog niet in Nederland?) voegen blogs aan hun websites toe. Deze blogs worden veelal door (een) gevestigde journalist(en) van dat medium geschreven en zijn bedoeld om gemakkelijker op de actualiteit in te kunnen spelen.
- Corporate blogs zijn een andere nog jonge toevoeging aan de blogwereld. De beste worden geschreven door de boegbeelden van een bedrijf en staan helemaal in het teken van dat bedrijf. Je vindt hier veelal niet de uitgebreide lijst van links naar anderen of de onafhankelijkheid die je bij de andere blogs ziet. Corporate blogging staat nog in de kinderschoenen en zoekt nog zijn positie binnen de totale communicatiemix. Bekende internationale voorbeelden zijn Bob Lutz van General Motors en Microsoft’s Scobleizer. In Nederland kennen we het voorbeeld van Paul Molenaar, de bloggende CEO van Ilse Media.
Een geheel eigen groep vormen blogs binnen bedrijven die bijvoorbeeld voor projecten of voor samenwerking, kennisuitwisseling en teambuilding worden ingezet.
Blogs en het nieuws
Het publiek staat meer en meer kritisch tegenover het nieuws dat via de traditionele kanalen aangeboden wordt, kanalen die gezien worden als bronnen die verantwoording verschuldigd zijn aan of de overheid of grote bedrijven. Het uniek van blogs, aan de andere kant, is dat ze organisaties overbodig maken die traditioneel als ‘gatekeeper’ opereren. Veel bloggers baseren zich nog op de traditionele media voor het bronmateriaal, maar doen vervolgens hun eigen onderzoek en schrijven onafhankelijke artikelen. Om deze reden, vinden de bezoekers dat ze er het echte verhaal over een onderwerp kunnen vinden, of het nu om politiek of nieuws gaat of om een advies over een videospelletje of een film.
Bloggers zijn ook bedrevener bij het brengen van primeurs. Zo zijn de marketingblogs een belangrijke bron van nieuws als het gaat om ontwikkelingen op het vlak van interactieve marketing. Zeker internationaal zie je dat steeds vaker nieuwsblogs met ‘breaking news’ komen over politiek of maatschappij. Zeker in de VS zijn blogs vaak de eerste die publieke personen aanspreken op zaken die er gezegd zijn.
In een recent onderzoek, werd mensen gevraagd om op te geven waarom ze blogs lazen. De drie belangrijkste redenen waren “nieuws dat ik elders niet kan vinden”, een “beter perspectief” en “sneller nieuws”. Deze nadruk op beter, sneller nieuws heeft blogs de kracht gegeven om zichen van eenvoudig commentatoren op het nieuws te ontwikkelen tot opinieleiders. Blogs zijn steeds vaker de nieuwe opiniepagina geworden.
De Amerikaanse presidentiële verkiezingen van 2004 betekenden een keerpunt voor bloggers, ze mochten voor het eerst als geaccrediteerde leden van de media deelnemen aan de conventies van de beide grote partijen (Republikeinen en Democraten). Deze verkiezingscyclus van 2004 is van grote invloed geweest op de beweging van blogs van de rand aan het nieuws naar de hoofdstroom van het nieuws. Blogs ontvouwden zich in die periode als dagelijkse bronnen van commentaar voor beide einden van het politieke spectrum, verdiepten zich vaak meer in verhalen dan de traditionele media en dwongen de grote kanalen om hierin te volgen.
De inspanningen van bloggers hebben tijdens die presidentiële race van 2004 eveneens geleid tot het vertrek van een mediapersoonlijkheid. Toen nieuwslezer Dan Rather via het CBS nieuwsmagazine “60 Minutes” rapporteerde over bewijsmateriaal rond problemen met President Bush’s National Guard, betwistte de blogginggemeenschap al snel het verhaal. De documenten die eerder waren vrijgegeven en gebruikt als bewijsmateriaal leken niet afkomstig uit de periode waarin ze geproduceerd zouden zijn. De blogosfeer mobiliseerde razendsnel deskundigen op het vlak van typografie en documentcreatie, die vervolgens luid en duidelijk de nieuwsfeiten konden weerleggen zoals die eerder door Rather waren gebracht. Er werd vervolgens een aanklacht ingediend tegen Rather en de zijn producers i.v.m. de knullige aanpak en het verdraaien van feiten. CBS trof sanctionaire maatregelen tegen de producenten in kwestie en Rather kondigde plotseling aan met pensioen tegaan (zie CBS News).
Begin 2005, werd CNN’s chief news executive Eason Jordan gedwongen om af te treden na het maken van wat kleinerende opmerkingen over de Amerikaanse troepen in Irak. Conservatieve bloggers vielen Jordan aan en verweten hem een gebrek aan vaderlandsliefde, hetgeen binnen twee weken leidde tot zijn vertrek.
In Europa zijn er nog geen vergelijkbare voorvallen geweest, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd. Wel was met name de Franse pers er eerder dit jaar van overtuigd dat blogs invloed hebben gehad op het ‘nee’ dat in het kader van het Europese refererendum in Frankrijk (en Nederland) is uitgesproken. Meüs van der Poel van Politiek Online schrijft over dit thema (inclusief politici met eigen weblogs) regelmatig columns op Frankwatching.
Bron: Frankwachting